احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح جزئیات نشست امروز (یکشنبه ۴ آبان ماه) کمیسیون متبوعش، گفت: در جلسه امروز، بررسی مواد مختلف طرح تقویت نظام آموزش و پرورش در دستور کار قرار داشت که مهمترین محورهای آن شامل اصلاح سن رسمی شروع تعلیم، ساختار دوره ابتدایی، الگوی مدارس غیر دولتی و ارتقای آموزشهای فنی و مهارتی بود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۱۱ طرح یاد شده، افزود: اعضای کمیسیون بار دیگر بر لزوم شروع تعلیم از سن پنج سالگی تأکید کردند و دو تبصره در جهت رفع بار مالی آن تصویب کردند. هدف از این تغییر، تقویت فضای یادگیری و مهارتآموزی دانشآموزان و آشنایی آنان با معلم و فرهنگ حضور در کلاس و کار گروهی و اجتماعی، برخوردها و تعاملات است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای کمیسیون همچنین با تثبیت پیشدبستانی و ایجاد یک الگوی مشخص برای تاسیس مدارس غیر دولتی موافقت کردند. هدف از این مصوبه، افزایش مدارس دولتی و حمایت از آموزش رایگان مطابق اصول قانون اساسی است و همچنین از رشد بیرویه مدارس غیر دولتی جلوگیری خواهد شد؛ در بخشی از تبصره ۶ این ماده، بحث الگوی تاسیس مدارس غیر دولتی هم مورد تصویب قرار گرفت و تاکید شد که باید مدارس پیشدبستانی به سمت افزایش مدارس دولتی به جهت حمایت از مردم و رایگان بودن که در اصل ۳۰ قانون اساسی اشاره شده، پیش بروند.
عظیمیراد در خصوص مواد ۱۲ تا ۱۶ بررسی طرح تقویت نظام آموزش و پرورش، اظهار داشت: برخی مواد پیشتر تایید شده بودند، اما ماده ۱۶ که مربوط به آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی است، امروز مورد توجه ویژه قرار گرفت. در این ماده، پیشنهاد شد اداره کل فنی و حرفهای آموزش و پرورش به یک سازمان مستقل ارتقا تا کیفیت آموزشهای مهارتی بهبود یابد. هدف ما تمرکز بر کیفیت آموزشها است و نه صرفاً کمیت؛ زیرا بسیاری از هنرستانها از تجهیزات بهروز، اعتبارات و بودجه کافی و نیروی انسانی متخصص بیبهره یا کمبهره هستند.
وی در ادامه افزود: ساختار جدید این سازمان با استفاده از تجمیع تشکیلات موجود و ردیفهای استخدامی و بودجهای فعلی شکل میگیرد و بار مالی اضافی ایجاد نخواهد شد. هدف ما دادن هویت مستقل به آموزش مهارتی دانشآموزان و ارتقای تصمیمگیریها برای بهبود کیفیت آموزشها است. البته احتمال میرود اعتبار یا نیروی انسانی پیشبینی شود، اما همه اینها در چارچوب اعتبارات آموزش و پرورش خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با تصویب این مواد، پایه پیشدبستانی تثبیت شد، الگوی مدارس غیر دولتی مشخص و سازمان آموزش مهارتی دانشآموزان شکل میگیرد؛ سایر مواد طرح نیز در جلسات آینده مورد بحث و تصویب اعضا قرار خواهد گرفت. /
پایان پیام




نظر شما